23948sdkhjf

Bättre tider för Borealis

Borealis rapporterade en nettovinst på 54 miljoner euro under det första kvartalet 2010 på en marknad som enligt företaget håller på att stabiliseras men man kallar 2010 – ett utmanande år.
Både råvarupriserna och marknadspriserna för olefinplaster fortsätter att stiga. På grund av den utvecklingen, samt försenade utbyggnadsprojekt i Mellanöstern, förbättrades branschens marginaler under första kvartalet 2010, konstaterar Borealis i ett pressmeddelande.
Borealis resultat påverkades också positivt av att försäljningen av mervärdesprodukterna i företagets portfölj ökade.
Inom affärsområdet Base Chemicals förbättrades också försäljningsvolymerna för melamin och konstgödsel samt fenol något. Resultatet från företagets joint venture Borouge i Mellanöstern bidrog också till första kvartalets positiva resultat.
Borealis stängde som planerat anläggningen för HD-polyeten i Beringen i Belgien den 31 mars.
Bolagets nya LDPE-anläggning med kapacitet för 350 000 ton per år i Stenungsund, är under uppstart och invigs formellt i juni.
I Mellanöstern förbereds Borouge 2 för uppstart i mitten av året. Borouge 3, som kommer att tillföra ytterligare kapacitet på 2,5 miljoner ton polyeten och polypropen 2013, är i FEED-fasen (Front-End Engineering and Design) och preparering av byggplatsen pågår.
Förberedelserna inför det första spadtaget för Innovation Centre i Abu Dhabi, Borouges innovationsanläggning samt invigningen av CMU (Compound Manufacturing Unit) och logistikhuben i Shanghai genomfördes i slutet av april.
– Det positiva resultatet under första kvartalet 2010 är följden av en viss stabilisering inom den internationella olefinplastbranschen samt våra satsningar på kostnadsmässig konkurrenskraft och effektivitet, kommenterar VD Mark Garrett.
– Men vi kan inte räkna med att den positiva trenden håller i sig under 2010. Vi tror att andra halvan av året blir svårare, med ytterligare kapacitet som färdigställs i Mellanöstern och dessutom kommer vårt resultat att påverkas av två stora uppstarter
– Vi kommer att fortsätta längs den väg som har lett oss genom stormen så här långt, det vill säga hålla oss till strategin att skapa värde genom innovation och fokusera på effektivitetsförbättringar, sänkta kostnader och drift i toppklass samtidigt som vi aldrig kompromissar med säkerheten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063