23948sdkhjf

”Bioplasterna måste förbättras”

Bioplasterna blir allt bättre och det kommer fler produkter. Men de måste förbättras och kunderna måste uppfostras. Det visar en studie från konsultföretaget Frost & Sullivan.
Det finns många utvecklingsprojekt i världen där man håller på att gå över från laboratorie- eller pilotskala till kommersiell produktion av bioplaster. Och det finns en växande marknad. Fram till 2015 tror konsultföretaget Frost & Sullivan att den ska fördubblas från dagens nivå till över 10 miljarder kronor.
Kunderna driver utvecklingen genom att kräva miljöanpassade produkter. Det gäller såväl tillverkare av plastföremål som slutanvändarna, d v s konsumenterna.
Men det pågår fortfarande en finansiell kris. Det är en utmaning att hitta finansiering att bygga större produktionsanläggningar. Andra utmaningar är att anpassa bioplasterna till återvinningssystemet och det finns frågor att lösa när det gäller plasternas tekniska egenskaper.
Den finansiella krisen har gjort att en del större bioplastprojekt inte blivit av, eller lagts på is tills vidare. Men den ökande marknaden kommer att kräva ny tillverkningskapacitet och förr eller senare kommer investeringarna.
Det gäller både volymplaster och tekniska plaster. Volymplasterna ökar på förpackningsområdet medan tekniska plaster kommer att växa i fordons-, elektronik- och konsumentvaruindustrierna.
Frost & Sullivan rekommenderar att de lantbruksföretag som utvecklar bioplaster lierar sig med stora kemiföretag för att för att få tillgång till teknik och marknadsföringskanaler.
Men studien hävdar också att produkterna bör förbättras. Dessutom krävs att kunderna måste uppfostras. De måste bibringas mer kunskap om bioplasternas fördelar och nackdelar, rapporterar processnet.se.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064