Risk för underleverantörer efter Geelys köp av Volvo
Geelys köp av Volvo kommer att skapa fler jobb i Sverige, anser fordonsindustrianalytiker Matts Carlsson. – Produktionen kommer att öka och man kommer att behöva nyanställa. Men för underleverantörerna kan det bli tvärtom.
Han tror inte att den utvecklingen kommer att bli negativ för Sverige – tvärtom.
– Volvo har varit i ett vakuum i den här försäljningsprocessen. Men nu kommer man att snabba på med flera nya modeller, säger Carlsson.
Däremot kommer en del kompletterande produktion att flyttas över till Kina, tror han. Exempelvis på leverantörsidan.
En arbetare på en kinesisk bilfabrik tjänar motsvarande 2 000 kronor i månaden. Trots det spår han alltså att det blir fler arbetstillfällen i Sverige. Sammanblandningen mellan Volvo och Geely är en delikat balansgång, och det finns mycket att förlora på att flytta produktionen till Kina.
– De måste värna om att varumärket inte eroderas eller förknippas för mycket med Geely, säger Matts Carlsson.
Det Geely i gengäld vinner är tillgång till västerländsk teknologi, säkerhetskunnande och premiumbilar. Det sistnämnda anser Carlsson är särskilt viktigt:
– Varför har Opel inte lyckats utveckla en premiumbil? De har försökt i decennier och det har inte fungerat.
Och det är ett segment som är mycket attraktivt för Geely, påpekar Carlsson.
Volvoaffären är därför ett viktigt steg för Kina att vinna insteg på den globala marknaden, anser Carlsson.
– Alla fordonstillverkare har gjort på i princip samma sätt; man har börjat med sin hemmamarknad och sedan går man ut globalt. Nu tar kineserna en genväg och förvärvar bilföretag.
Och det innebär därmed att den globala expansionen kommer att gå snabbare.
(TT/mentoronline.se)