23948sdkhjf

Grönt däckgummi snart här

Inom fem år är de här, bildäck tillverkade av förnybara råvaror. Prognosen ser ljus ut för att ersätta petroleumbaserad isopren med förnyelsebart gummi.
Tack vare ny teknologi kan såväl socker från sockerrör, majs eller annan biomassa användas för framställning av biokemisk isoprengummi, en nyckelingrediens i dagens däck.
Varje år tillverkas i runda slängar en miljard däck över hela världen. För varje däck åtgår cirka sju liter råolja, vilket rimmar illa med tanke på att även däckindustrin måste minska sitt beroende av råolja.
Men lösningen verkar finnas inom räckhåll. Från American Chemical Societys (ACS) vårmöte i USA rapporteras att forskare kan ha funnit svaret på gåtan.
Goodyear Tire & Rubber Co och Genencor – en division inom danska Danisco A/S – bedriver ett etablerat forskningssamarbete sedan flera år. Samarbetet syftar till att utveckla ett integrerat jäsnings-, återvinnings- och reningssystem för framställning isopren från förnyelsebara råvaror.
– Vi har använt en jäsningsprocess baserat på en modifierad bakteriestam som är konstruerad för att omvandla kolhydratråvaror till en biokemisk isopren, som härrör från förnybara råvaror, säger Joseph McAuliffe som är forskare vid bioteknikföretaget Genencor i USA.
Goodyear tillverkar 200 miljoner däck per år och är en av världens största användare av isopren. Företaget planerar att komplettera sin användning av petroleumbaserad isopren med det förnyelsebara isoprengummit.
Isopren används även inom andra industriella tillämpningar som blöjor, bindor, kirurgiska handskar med flera gummibaserade produkter. Det används dessutom i andra elaster och blocksampolymerer som styren-isopren-styren (SIS) som används i smältlim.
Tekniken förväntas bli kommersiell inom de närmaste fem åren.

(Rainer Saxén, chemicalnet.se)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062