Framgångsrik däckåtervinning
I mitten av mars återvann Svensk Däckåtervinning det miljonte tonnet uttjänta däck, sedan förordningen om producentansvar för däck trädde i kraft 1994.
Däckåtervinningen enligt förordningen om producentansvar i Sverige har varit mycket framgångsrik och i princip alla uttjänta däck samlas in. Idag går drygt hälften till energiåtervinning medan andelen materialåtervinning och materialersättning utgör merparten av den andra halvan. En mindre del går till export av hela däck och regummering.
– Vi arbetar för att alla däck ska återvinnas på ett så klokt och miljömässigt sätt som möjligt och i framtiden hoppas vi få se en allt större andel där man tar tillvara på de positiva egenskaper som exempelvis gummigranulat och däckklipp har, säger Lars Åman som är VD för Svensk Däckåtervinning AB.
Gummigranulat provas bland annat som inblandning i asfalt för att minska buller och öka vägbeläggningens livslängd. Gummigranulat är också ur miljöbelastningssynpunkt ett bra alternativ i konstgräsplaner. Däckklipp har stor potential att bli ett attraktivt material för anläggningsbranschen, exempelvis i vägbankar, bullervallar och dräneringslager i deponier.