23948sdkhjf

Försäljningsras för Uponor

Plaströrstillverkaren Uponor tappade 23 procent av sin försäljning under 2009. Trots det visade bolaget vinst, bland annat genom att minska arbetsstyrkan med 10 procent.
Under 2009 minskade den finska plaströrstillverkaren Uponor sin försäljning till 734,1 miljoner euro. Vinsten minskade med 19 procent till 41,2 miljoner euro.
Minskat byggande och mindre investeringar i hela världen anges som viktigaste orsaken till försäljningsraset. För att motverka de minskade intäkterna har Uponor under året dragit ner antalet anställda med 10 procent, jämnt fördelat över alla verksamheter.
Flest anställda har bolaget i Tyskland (33,5 procent) följt av Sverige (14,9 procent) och USA (11,6 procent).
Uponor tror inte att förutsättningarna för bolaget kommer att förbättras i någon större utsträckning under 2010. Enligt bolagets ledning kommer försäljningen att ligga kvar på samma nivå som 2009. Däremot tror man på bättre resultat genom de effektiviseringar som nu genomförts.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063