23948sdkhjf

Kompositer driver framtidens elbil

Framtidens bilar kan komma att drivas med el från kompositer i taket, golvet eller kanske dörrarna. Nu i februari startar kompositforskningsinstitutet Sicomp ett stort forskningsprojekt för att vidareutveckla ett prototypmaterial som kan ersätta konventionella batterier. I projektet deltar bl a Volvo personbilar.
Delar av fordonskarossen kan mycket väl bli en del av batteriet enligt forskarna i ett nytt omfattande svenskt projekt som startades i februari. Forskare från Swerea Sicomp, Imperial College London och deras europeiska
partner, inkluderande Volvo Car Corporation, har utvecklat ett prototypmaterial som kan lagra och ladda ur elektrisk energi och som också är tillräckligt starkt och lätt för att kunna användas till fordonskomponenter.
I framtiden tror forskarna att detta material kan användas i hybridbränsleelbilar för att göra dem lättare, kompaktare och mer energisnåla vilket resulterar i längre färdsträckor. Detta utan att fordonet behöver laddas.
Materialet har även potential att användas i höljet till exempelvis telefoner och datorer så att man inte behöver separata batterier.
– Vi tror att framtidens fordon kan få elkraft från taket, golvet, eller varför inte dörrarna tack vare detta nya kompositmaterial, säger Swerea Sicomps projektansvarige, professor Leif Asp.
– Framtida applikationer stannar inte med fordon, vi ser framför oss mobiltelefoner tunna som kreditkort, då inga extra batterier behövs, eller datorer som får elförsörjningen från höljet vilket skulle kunna resultera i längre användningstid innan uppladdning behövs.
Enligt forskarna har kompositmaterialet, en blandning av kolfiber och en polymerblandning som är under utveckling, även förmågan att lagra och ladda ur energi mycket snabbare än konventionella batterier.
I projektet planerar man att utveckla ett material som kan ersätta reservhjulslådan och skjuvplattor i golvet i ett fordon. Volvo kommer att undersöka möjligheten att sätta in komponenten i prototypbilar för utvärdering. En första
uppskattning visar att antalet batterier kan reduceras, vilket på kort sikt kan resultera i en 15-procentig viktreduktion, vilket markant skulle förlänga en hybridbils körstäcka. På längre sikt tror forskarna att viktreduktionen kan bli avsevärt större.
Det treåriga EU-projektet, med förkortningen StorAge, involverar forskare från Swerea Sicomp, Imperial College London, Inasci Hella, Chalmers, Advanced Composites Group, Nanocyl, Volvo Car Corporation, Chalmers Tekniska Högskola, Bundesanstalt Für Materialforschung und prüfung och ETC Battery and Fuel Cells Sweden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063