Plast problem för Toyota
Det omfattande återkallandet av bilar som Toyota tvingats göra över hela världen kan bero på att två plastdetaljer klibbar samman under vissa förhållanden. Komponenterna, som sitter i gaspedalen, ska normalt glida mot varandra.
Sammanlagt har Toyota tvingats återkalla nära åtta miljoner bilar över hela världen för att rätta till problemet. De bilar det gäller är från årsmodell 2005 och framåt.
Fram till 2008 använde Toyota polyamid 4.6 i den kritiska komponenten, därefter har man gått över till PPS.
De flesta bilar har i dag elektroniskt reglerad gas. För att ge samma känsla som det mekaniska system som användes förr har de flesta biltillverkare monterat en fjäder eller friktionsytor i gaspedalen. I de bilmodeller som nu återkallas använder Toyota två plastytor som glider mot varandra.
– På grund av det material vi har använt, slitage och yttre omständigheter, kan dessa ytor med tiden klibba fast och släppa istället för att fungera smidigt, konstaterar Toyota i USA i ett pressmeddelande.
– I vissa fall kan friktionen öka så mycket att pedalen bara långsamt återgår till grundläget eller, i vissa sällsynta fall, fastnar pedalen och lämnar gasen delvis öppen.
I ett brev till den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten uppges Toyota ha medgett att problemet första gången visat sig redan 2007. Enligt en intern utredning svällde den polyamid som användes på grund av fukt. Därför bytte Toyota till PPS i kommande årsmodeller.
I december 2008 fick dock Toyota rapporter från Europa om problem med PPS-komponenterna i modellerna Aygo och Yaris. Gaspedalen konstruerades då om men då fler modeller drabbats av samma problem valde Toyota att i januari i år återkalla alla berörda bilar.