23948sdkhjf

BMW först med CO2-tvätt

Som första biltillverkare ersätter BMW traditionell kemisk behandling av plast som ska lackeras med koldioxidtvätt. Tekniken är inte bara billigare och mer miljövänlig, den ökar också designmöjligheterna.
Innan primern läggs på plast som ska lackeras måste plastytan rengöras. Det sker idag för det mesta på kemisk väg.
Tillsammans med det tyska företaget ACP – Advanced Clean Production GmbH har emellertid BMW utvecklat en ny metod med flera fördelar. Den nya metoden bygger på tvätt med flytande koldioxid, CO2, som sprutas på plasten under högt tryck. Processen kan närmast liknas vid att blästra med snö.
Resultatet, enligt BMW och ACP, är förutom en helt ren plastyta en metod som sparar vatten och energi och som, tvärt emot vad man kan tro, ger lägre CO2-utsläpp.
En annan stor fördel för BMW är att tekniken inte begränsar designmöjligheterna. Med kemisk behandling måste plastkomponenten vara så utformad att det inte stannar kvar tvättrester. Med CO2-rengöring finns ingen vätska som stannar kvar varför håligheter och snäva vinklar inte är något problem. CO2-tekniken fungerar dessutom utmärkt oberoende av vilken plast som används.
BMW tar nu den nya tekniken i bruk i sin fabrik i Landshut. Där tvättas och lackeras dagligen flera tusen plastkomponenter i två skift. En fördel i Landshut är att CO2-processen dessutom kräver mindre utrymme varför golvyta har kunnat användas till annan verksamhet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063