Autoliv lägger ner fyra fabriker
Autoliv har beslutat att lägga ner fyra fabriker i Mexico, Frankrike, Tyskland och Tunisien. Nedläggningarna görs för att effektivisera tillverkningen. Nära 1 400 anställda berörs av förändringarna.
Anställda i den överflödiga fabriken i Querétaro erbjuds att följa med till Matamoros eller anställning vid Autolivs båda andra fabriker i Querétaro. Sysselsättningen behöver öka där till följd av att bilproduktionen i Nordamerika nu håller på att återhämta sig. Ungefär 550 anställda påverkas av sammanslagningen, skriver Autoliv i ett pressmeddelande.
På grund av låg efterfrågan och delvis ålderdomlig teknik kommer komponentfabriken NPC i Frankrike att avvecklas i början av nästa år. Autoliv tog över en del av de anställda och förvärvade en del av tillgångarna för knappt ett år sedan då NPC gått i konkurs. Övertagandet gjordes för att säkra leveranserna till Västeuropas bilindustrier. 140 anställda påverkas av nedläggningen.
För att ytterligare effektivisera tillverkningen av säkerhetsbälten kommer produktionen vid Autolivs bilbältesfabrik i Tunisien att flyttas och slås samman med bältestillverkningen i Turkiet. Ungefär 650 medarbetare påverkas av denna rationaliseringsåtgärd.
Autolivs sekvenscenter för rattar i Tyskland kommer att bli överflödigt genom att ett effektivare produktflöde införts mellan rattfabrikerna och kundernas bilfabriker. Drygt 30 anställda berörs av denna produktivitetsförbättring.
– Det här är ett svårt men viktigt steg i vår omstrukturering. I den hårt pressade bilbranschen måste vi hela tiden anpassa vår kapacitet efter efterfrågan och ständigt bli effektivare, säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson i en kommentar. Dessutom får vi en av världens mest effektiva rattfabriker genom sammanslagningen av vår nuvarande rattfabrik med den som nyligen förvärvades från Delphi.