23948sdkhjf

Ford satsar på halmplast

I en ny bilmodell från Ford kommer det att finnas en komponent av plast förstärkt med halm. Enligt Ford gör det komponenten lättare samtidigt som bara denna plastdetalj minskar utsläppen av koldioxid med 13,6 ton per år.
Den plastkomponent som Ford till en början satsar på att göra av vetehalmförstärkt polypropen är ett förvaringsfack som sitter längst bak i den nya modellen av Ford Flex, en bil som tillverkas för den amerikanska marknaden.
Materialet har utvecklats av Ford i Nordamerika tillsammans med University of Waterloo i Ontario i Kanada. Utvecklingsarbetet ingår i projektet BioCar Initiative, som är ett samarbetsprojekt mellan en rad kanadensiska universitet.
Enligt Ford är halm ett utmärkt material att använda för förstärkning av plastkomponenter i interiören. Halm från vete är nämligen luktfritt och termiskt stabilt samtidigt som det ger plasten god styrka.
Den största fördelen enligt Ford är dock att halm har miljöfördelar. Den komponent som nu tagits fram är omkring tio procent lättare än om den hade varit förstärkt med krita eller glas. Bara denna komponent sparar årligen nio ton olja och minskar utsläppen av koldioxid med 13,6 ton.
– Ett förvaringsfack kanske ser ut som en klen start men det öppnar för fler applikationer i framtiden, konstaterar Ellen Lee på Fords utvecklingsavdelning för plast. Vi ser att det finns stor potential för det här materialet eftersom det möter alla våra specifikationer.
Förvaringsfacket är dock inte den första komponenten där Ford använt sig av vetehalm. Redan 1920 utvecklade bolaget Fordite, en blandning av halm, gummi, svavel, kisel och en del andra ingredienser. Det material man fick fram användes för att tillverka rattar till såväl personbilar som lastbilar. Den halm som då användes kom f ö från Henry Fords egen farm i Dearborn.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093