Nya Saab satsar på svenska underleverantörer
Saabs ägarbyte ger nya möjligheter för svenska underleverantörer. Saab Automobiles chef för teknisk utveckling, Mats Fägerhag, menar att lokala leverantörer är en självklarhet när företagets bas flyttar hem till Sverige igen. – Vi ser enorma möjligheter i detta och kommer definitivt att knyta till oss svenska underleverantörer framöver.
– Vi har styrts av ett företag som fokuserat på volym. Men med de nya förutsättningarna ser vi nu helt andra möjligheter. Framöver ska Saabs bilar utvecklas och byggas i Sverige, berättar Fägerhag och fortsätter:
– Runt fabriken i Trollhättan kommer vi att ha underleverantörer som kan leverera alla större och tyngre delar, som till exempel kompletta inredningar.
Saabs nya inköpsstrategi bekräftas också av Peter Zienau, som är utvecklingsdirektör på Saab Automobile. Han menar att Saab i framtiden kommer att ha bättre kommunikation mellan de olika avdelningarna, till exempel teknik- och inköpsavdelningen.
Saab har idag cirka 650 underleverantörer, varav drygt tio procent är svenska underleverantörer. Ambitionen i framtiden är att öka antalet svenska underleverantörer. Anledningen, säger Peter Zienau, är ge fler jobb åt svenska underleverantörer.
– Vi letar efter passande komponenter hos underleverantörer som i slutändan blir en bil. Vi kommer att bli bättre på att lyssna på mindre underleverantörer och vi hoppas att allt fler svenska företag kontaktar oss. Nu när vi blir en mindre organisation kan vi ta beslut över dagen och genomföra planer mer självständigt.
Saabs profilering kommer att vara miljöbilar och säkerhet. Ambitionen är att en tredjedel av Saabs bilar i framtiden ska ha någon form av elektrifiering. Målet är att hitta teknikinnehåll som gör bilarna miljövänliga utan att påverka komforten.
– Just nu tittar vi på alla förslag och idéer. Vi ska hitta det bästa som passar vår profil. Dessutom ska vi snabba på vår leveranstakt av nya bilmodeller. Tidigare har det tagit alldeles för lång tid.
Hur ska svenska underleverantörer göra om de vill komma i kontakt med er?
– Det är bara att kontakta oss via teknik- eller inköpsavdelningen. Vi kommer att lyssna och självklart be att få återkomma. Vi kommer att bli mer lyhörda, det gynnar båda parterna. Med svenska underleverantörer kommer vi även att bli mer attraktiva för potentiella kunder.
Att Saab ser positivt på det eventuella nya samarbetet med Koenigsegg Group är det ingen tvekan om.
– Vi har en otrolig entreprenörsanda ibland oss och det är en positiv spiral som vi har satt igång. Våra kunder kommer att märka förändringarna, vi kommer att bli mer attraktiva, säger Peter Zienau.
Sverige kan aldrig konkurrera med lågkostnadsländer när det gäller pris och volym. Istället har de svenska företagen något annat som är unikt, menar Mats Fägerhag.
– Miljö och säkerhet är våra styrkor. Ofta köper man en bil just för att man vill ha speciella värden. Jag tror att vi i Sverige har stora förutsättningar för att bli duktiga på att producera bilar med miljö och säkerhet i fokus.
Samtidigt som man nysatsar med att hitta svenska underleverantörer riktar Saab blickarna utåt. Ett joint venture håller på att etableras i Kina och på motorsidan arbetar man just nu med kontakter med europeiska företag.
– Det är inget jag kan berätta om i dagsläget, men det ligger framför oss, bekräftar Mats Fägerhag.