23948sdkhjf

Bättre för underleverantörerna

För andra kvartalet i rad växer andelen underleverantörer som noterat en ökad omsättning. Det är nära var tredje företag som ökat omsättningen under kvartal tre jämfört med föregående kvartal. Samtidigt anger 88 procent att man upplever att man passerat konjunkturbotten eller att botten är just nu. Drygt hälften av företagen kämpar dock med försämrad lönsamhet.
Anders Ekdahl, VD för Svensk Industriförening som gjort undersökningen bland sina medlemmar, menar att exporten måste öka hos underleveransföretagen om de ska överleva.
– Det ser bättre ut än förra året, men många besväras av en ryckighet i beställningarna, bland annat med sena order och volymförändringar. Underleverantörsföretagen fortsätter att kämpa men det krävs att fler börjar exportera till utlandet om lönsamheten ska vända, förklarade han på Elmia Subcontractor där undersökningen presenterades.
Enligt underleverantörsbarometern ökar 29 procent av företagen sin omsättning tredje kvartalet i år jämfört med 22 procent för andra kvartalet. 66 procent av företagen har ökad eller oförändrad orderingång tredje kvartalet mot 63 procent andra kvartalet. Samtidigt uppger 75 procent att personalstyrkan är oförändrad för tredje kvartalet mot 70 procent andra kvartalet.
I Svensk Industriförenings underleverantörsbarometer upplever företagen som huvudsakligen har sina kunder inom exportindustrin, t ex fordons-, verkstads-, och telekomindustrin att kunderna i ökad omfattning förlägger sin produktion till lågprisländer.
– En oroväckande förändring är att underleverantörerna upplever att trenden vad gäller kundernas köp från lågprisländer ökat till nära 20 procent jämfört med 13 procent vid motsvarande tid för ett år sedan. Det är märkligt med tanke på att svenska underleverantörer är internationellt konkurrenskraftiga både vad gäller pris och kvalitet. Denna ökning ger oss en klar signal om att underleverantörerna behöver stärka sin marknadsföring och försäljning, säger Anders Ekdahl.
Svensk Industriförening, med drygt 1 300 medlemsföretag, mäter i sin underleverantörsbarometer stämningen bland de mindre och medelstora företagen som är underleverantörer till svenska storföretag. Undersökningen som görs kvartalsvis är gjord under oktober och är riktad till cirka 550 medlemsföretag. Bland de företag som svarat finns de flesta i elektronik- och plastindustrin samt inom kablagetillverkning, mekanisk industri och form- och pressverktygsindustri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071