Swerea Sicomp utvecklar elbilsbatteri i kompositmaterial
Swerea Sicomp ska utveckla en ny typ av batterier till elbilar. Batterierna är ”inbyggda” i kompositmaterial och kan t ex fungera som golv i en bil.
Målet i forskningsprojektet är att utveckla s k multifunktionella strukturella polymera kompositmaterial, som samtidigt kan bära mekanisk last och lagra elektrisk energi.
– Sådana material kan radikalt öka möjligheten för svensk fordonsindustri att konstruera framtida lätta, energisnåla eldrivna fordon, säger Professor Leif Asp vid Swerea Sicomp som leder forskningsarbetet.
– Vi tror att denna typ av batteri kan byggas in som en del i fordonet, exempelvis i golvstrukturen.
Satsningen som är på tre år sker med finansiering från SSF:s rambidrag inom materialforskning.
Projektbudgeten är på 13,4 miljoner kr. Projektet sker i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och Luleå tekniska universitet. Totalt har SSF delat ut 225 miljoner kronor i form av 13 rambidrag inom två delområden; funktionella skikt och lätta material.
– Finansieringen från SFF är mycket viktig för vår satsning på fordonsindustrin och kompletterar Swereas lättviktsplattform att hitta optimala lättviktsstrukturer, säger Hans Hansson, som är VD för Swerea Sicomp.