Framgång i dåliga tider?
Varför är vissa företag framgångsrika i tider där lågkonjunktur och konkurrens från lågprisländer tär hårt på marginalerna? Många gånger handlar det om att omsätta självklarheter till praktisk handling, visar erfarenheterna från ett seminarium i Swerea Sicomps regi.
Temat för dagen gav en del tänkvärda nyckelord att reflektera över för ökad lönsamhet:
Robusthet och automatisering; Fredrik Edgren från Volvo Aero berättade om det pågående och långsiktiga arbetet att utveckla miljövänligare och tystare flygmotorer. Målet är att halvera CO2-utsläppen samt bullret till år 2020. Detta åstadkoms genom att öka luftflödet genom motorn som därigenom måste göras större. En större motor väger mer, därför ska fläktstrukturen i titan ersättas med motsvarande i kolfiberkomposit vilket ger en 30-procentig viktsbesparing. Tillverkning av mycket högt mekaniskt belastade detaljer som ledskenor i högserieproduktion ställer krav på processens tillförlitlighet.
Flexibla monteringslinjer; Karl-Otto Strömberg, FlexProp, gav en annan dimension på hur lönsamhet kan skapas. De arbetar sedan många år med att utveckla och tillverka lätta fixturer och gripdon till monteringslinjer inom fordonsbranschen. Genom detta koncept kan fixturen röra sig till detaljen och inte tvärt om. Istället för dyra, fasta och tunga fixturer arbetar FlexProp med robusta lättviktslösningar, installerade bl a på Volvo Umeåverken.
Resurseffektiv tillverkning; eller Lean production som är ett annat välkänt begrepp. Björn Westling från Swerea IVF gav en inblick i principerna för denna filosofi som har sitt ursprung från japanska Toyota. Av alla byggstenar var det speciellt två som tål att tänka på; engagerad personal som utvecklar processen samt att man försöker förbättra processen lite grann varje dag.
Material- och processförståelse; För att citera Per Hallander på Saab Aerostructures - ¨En lyckad produktutveckling kräver mycket god kunskap om de styrande processmekanismerna¨. För Saab utgör autoklavhärdad prepreg det dominerande materialet i strukturella flygande kompositkonstruktioner. Hög hållfasthet och snäva toleranser är två bidragande orsaker. Att ha kontroll på hur nya generationer av prepreg påverkar processen är ett ständigt pågående arbete på Saab.
Rationell utrustning; Kompositer är en bransch med stor automatiseringspotential enligt David Netsner. Aplicator System är stora på tillverkning av traditionella produktionsutrustningar för kompositindustrin, gelcoatsprutor, kuttermaskiner etc. Nya grepp är inget främmande för Aplicator. P4-metoden för rationell tillverkning av förformar för injicering används till 22 delar till Aston Martin. Nu är de på gång att bygga upp en demonstrationsanläggning, en portalhängd robot som kan användas för gelcoatapplicering, sprutning, fräsning av pluggar, bearbetning m.m. Aplicator lär bjuda in för visning när den är klar.
Forskning; Lena Svendsen från Vinnova utgick från möjligheter inom det svenska innovationssystemet. Vinnova har flera uppdrag från regeringen, bl.a. att göra Sverige till en ledande forskningsnation och att främja en hållbar tillväxt hos näringslivet. Forskningspropositioner, andra beslut och behov ger upphov till utlysningar från Vinnova inom prioriterade områden. Långsiktig forskning är alltid en förutsättning för ett lönsamt företag så att ha koll på Vinnovas hemsida är något som rekommenderas.
Dryga tjugotalet intresserade deltagare fick säkert något matnyttigt att reflektera över. Mycket är självklarheter men det gäller att omsätta det till praktisk handling.
Text: Lars Liljenfeldt, Swerea Sicomp AB
Björn Westling från Swerea IVF går igenom tankegångarna i Lean.