23948sdkhjf

Högre krav på brandsäkerhet

Dagens krav innebär att inredningsmaterial i bussar bara behöver klara ett enkelt horisontellt flamspridningsprov. Men från SP Sveriges tekniska forskningsinstitut höjs nu röster om att skräpa kraven.
Kraven för exempelvis flyg och tåg är betydligt högre än för inredningsmaterial i bussar. SP har därför engagerats internationellt och bland annat presenterat ett norsk/svenskt förslag för FN i Genève på ett nytt och bättre provningsförfarande.
Tekniska Forskningsinstitut har nyligen avslutat ett stort projekt om brandsäkerhet i bussar. Projektet har genomförts på uppdrag av Transportstyrelsen, före detta Vägverket, och Statens Vegvesen i Norge med syfte att undersöka bussars brandsäkerhet och att ta fram rekommendationer till förbättringar.
De flesta bränder startar i bussens motorrum, men sprider sig relativt snabbt in i bussens passagerarutrymmen. Det rör sig om minuter och moderna inredningsmaterial gör sedan att branden i passagerarutrymmet kan spridas mycket fort.
SP har gjort brandförsök i full skala med en hel buss och i liten skala med bland annat inredningsmaterial i passagerarutrymmet. Fullskaleförsök visade att rök snabbt fyllde passagerarutrymmet följt av en övertändning av hela bussen.
Björn Sundström, forskare på SP, säger i en kommentar till försöken att tiden från det att bussen börjar brinna tills en full övertänd brand utvecklats kan vara mycket kort. Det här ställer krav på snabb utrymning av passagerarna eller effektiv brandsläckning i ett tidigt skede innan det är för sent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063