23948sdkhjf

Plastetiketterna tar över

Förra året stod plastetiketterna för 27 procent av det totala antalet etiketter. Men till skillnad från pappersvarianten som inte visar någon tillväxt så räknar man med en tillväxt på 6 procent för plastetiketterna.
De siffrorna redovisas i en rapport från Applied Market Information, AMI. Står sig förutsägelsen kommer en tredjedel av etiketterna vara av plast år 2013.
Utvecklingen drivs i första hand av ett ökande behov av transparenta etiketter, avsedda för livsmedelsförpackningar. Allra störst är ökningen för de självhäftande etiketterna med en förväntad tillväxt på sju procent.
Tillverkningen i Europa är starkt koncentrerad, 10 företag står för 74 procent av produktionen. De flesta tillverkare har valt att rikta in sig på väl avgränsade segment. Störst inom polyeten-film är Nordenia medan Treofan, ExxonMobil och Innovia dominerar produktionen av polypropen-filmer. Klöckner Pentaplast är ledande tillverkare av PET- och PVC-filmer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078