23948sdkhjf

Kompositmaterial möjliggör ny produktionsteknik

Genom att tillverka fixturer och gripdon i lätta kompositmaterial kan dessa hanteras av konventionella robotar. Tekniken har utvecklats av Halmstadföretaget Flexprop som nu fått en order från Volvo i Umeå.
Tekniken att använda kompositmaterial som väger mycket mindre än motsvarande delar i metall leder till att komponenter som sidor, tak och bakstycken till lastbilshytterna kan sammanfogas och tillverkas mer rationellt.
I en pilotanläggning i Umeå har Volvo sedan 2004 tillverkat 7 000 lastbilshytter med den nya tekniken och investerar nu 1,2 miljarder kronor i en helt ny produktionslinje baserad på FlexProps teknik.
Karl-Otto Strömberg på FlexProp, som ansvarat för arbetet med att utveckla de nya materialen och fixturerna, berättar i ett pressmeddelande att de gamla fixturerna av stål är så tunga att de begränsar processplanläggningen.
Flexprops fixturer väger enligt Strömberg inte mer än högst 200 kg. Men de är samtidigt lika vridstyva och hållfasta som om de vore gjorda av stål. Något som resulterar i en flexibel, men ändå robust process med bättre produktivitet.
Utvecklingsarbetet av det nya systemet har bedrivits i nära samarbete med Volvo, ABB och Högskolan i Halmstad. Projektet har delvis finansierats av Vinnova via fordonsprogrammet MERA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053