MAN letar svenska underleverantörssamarbeten
Tyska lastbilsjätten MAN söker leverantörer i Sverige. Idag finns endast två procent av MAN:s leverantörer här. Svenska koncernchefen Håkan Samuelsson hoppas och vill att den andelen ska vara betydligt större i framtiden.
Totalt är MAN nummer två i Europa. I Sverige har de bara en marknadsandel på fem procent.
-Vi vill växa och bli mer internationella och vi vill göra företaget intressantare för de svenska underleverantörerna, säger Håkan Samuelsson.
75 procent av MAN:s totala inköpsvolymer kommer idag från Tyskland. Endast två procent, motsvarande 1 miljard kronor, av inköpen kommer från svenska underleverantörer.
-Med den starka struktur av underleverantörer som Sverige har borde den andelen vara betydligt större. Jag hoppas och vill att vi i framtiden ska kunna öka vår andel svenska underleverantörer. Det tror jag skulle vara bra för MAN och intressant för svenska underleverantörer, säger Håkan Samuelsson.
Hur ska då våra svenska underleverantörer ska kunna understödja och hjälpa MAN att nå sina mål?
Enligt Samuelsson är komplexitet roten till för höga kostnader. Som underleverantörer hoppas han att nya underleverantörer ska kunna hjälpa till genom att förmedla kritiska och konstruktiva förslag som i sin tur kan leda till att få ner komplexiteten och antalet artikelnummer. Säkerhet i leveranskedjan är också viktigt.
-Det som uppskattas i Tyskland är teknik och produkt. Jag tror det är bra om man kan argumentera för sin vara, anser Håkan Samuelsson.
Svensk lastbilsindustri har stor andel svenska leverantörer, det är ett tecken på att svenska leverantörer är duktiga, säger Håkan Samuelsson chef för tyska lastbilskoncernen MAN.