23948sdkhjf

Konstgräs, en marknad på tillväxt

Konstgjort gräs, eller plastgräs, har växt med en årlig efterfrågan på 20 procent enligt en rapport från konsultföretaget AMI. I första hand är det fotbollsplaner som efterfrågar det artificiella gräset, men efterfrågan växer i flera sektorer.
Fler rapporter från AMI
» Plastmarknaden växer i Europa
» Tillväxten för plastdistributörerna fortsätter öka
Mer om konstgräs
» WikipediaEn av de stora fördelarna med konstgräs är att en plan kan utnyttjas 24 timmar om dygnet, medan en naturgräsmatta måste få tid till återväxt efter en match. Dessutom kan den användas året om, till skillnad från den vintervila på 4-5 månader som naturgräs kräver på nordliga breddgrader.
I dagsläget går 600 000 ton material till konstgräs, från polymer i själva gräsmatten till det gummi som utgör stommen. Marknadsvärdet uppskattas av AMI till motsvarande drygt 11,5 miljarder svenska kronor.

Flera sorters plast
Konstgräset är uppbyggt av många olika typer av polymerer. Själva plastgräset tillverkas av polyeten, polypropen och polyamid. För att binda stråna, eller nystanen, till mattan så används slagtålig polystyren eller polyuretan.
Mattan har främst tilvlerkats av styrengummi från gamla bildäck. Men nya termoplastiska elastomerer har tagits fram som bättre ska passa in på de krav som ställs på det konstgjorda underlaget.

Europa, största marknaden
Den största marknaden för konstgräsmattor är Europa, med 48 procent. Något som hänger ihop med det stora fotbollsutövandet i kombination med hårdare klimat. NAFTA-området står för 26 procent av marknaden, och Asien för omkring 20 procent.

Konstgräs är särskilt användbart på nordliga breddgrader, som här på Alfheim stadium i norska Tromsø. Foto: Guttorm Raknes/Wikipedia
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093