Nytt rekordår för Bayer
2007 blev det bästa verksamhetsåret någonsin för plast- och kemijätten Bayer. För första gången nådde omsättningen över 32 miljarder euro, 300 miljarder svenska kronor, samtidigt som vinsten ökade med drygt 21 procent till 6,8 miljarder euro. För plastverksamheten väntar dock sämre tider, tror Bayer-ledningen.
– Vårt resultat överträffade både förra årets rekordresultat och de mål vi satte upp för 2007, konstaterade han.
Totalt ökade omsättningen med nära 12 procent till 32,4 miljarder euro och rörelseresultatet med 21 procent (EBITDA) till den nya rekordnivån 6,8 miljarder euro.
En tredjedel plast
Omkring en tredjedel av Bayers verksamhet består numera av plastproduktion, huvudsak i form av polykarbonat och polyuretan, inom affärsområdet Bayer MaterialScience (BMS). Även här kunde Werner Wenning konstatera att 2007 varit ett framgångsrikt år. Totalt ökade omsättningen för plastverksamheten med 6,2 procent till 10,4 miljarder euro, dels på grund av ökad efterfrågan, dels på grund av att Bayer kunnat ta ut något högra priser.
Stigande kostnader
Men stigande råvaru- och energikostnader är ett problem för verksamheten, medgav Wenning. En konsekvens av det är att resultatet för BMS blev sämre 2007 än för föregående år. Årets vinst på 1,6 miljard euro är 4 procent sämre än för 2006. Bayer-ledningen är ändå mycket nöjd då BMS visar en vinstmarginal på 15,4 procent vilket är en för industrin mycket hög siffra.
Minst lika nöjd som den tyska ledningen är sannolikt ledningen för Bayer Norden (ej Finland). Här ökade omsättningen med 13 procent från 455 miljoner euro till 515 miljoner euro.
Även här har plastverksamheten utvecklats mycket väl och svarar nu för 38 procent av Bayers skandinaviska verksamhet. Det innebär att plasten ökat sin andel några procentenheter jämfört med tidigare år.
Vändande trend
Med ett antal goda år i ryggen fruktar dock Bayer-ledningen att trenden för plast nu vänder:
– Vi räknar med att MaterialScience möter en svårare marknad kommande år, konstaterade Werner Wenning på torsdagens presskonferens. Framför allt är det ytterligare stigande priser på råvaror och energi som bekymrar. Trots ökande efterfrågan på såväl polykarbonat som PUR har det varit svårt att få ut de högre kostnaderna från kunderna.
För att bibehålla lönsamheten för BMS genomförs därför ett besparingsprogram som i slutet av 2009 ska minska kostnaderna med omkring 300 miljoner euro. Några nedläggningar blir det dock inte tal om utan mer en total översyn av verksamheten. 50 procent av besparingarna ska komma från produktionen, 35 procent från förvaltningen och resten från övriga aktiviteter.
Organisk tillväxt
Besparingarna till trots fortsätter också utbyggnaden av plastverksamheten i Kina, vilket är den marknad som visar den största enskilda tillväxten för BMS.
För BMS är det nu organisk tillväxt som gäller, förklarade Werner Wenning på en direkt fråga under torsdagens presskonferens. Några förvärv är inte aktuella, bland annat beroende på att Bayer har en så stark ställning inom PC och PUR att förvärv kan komma att stoppas av konkurrensmyndigheterna.
Och sälja BMS för att köpa verksamheter inom läkemedel? Nej, några sådana planer finns absolut inte, slog Wenning fast.
Plasten blir kvar hos Bayer, konstaterar koncernchefen Werner Wenning som kan se tillbaka på ett verksamhetsår 2007 som slog alla rekord.