Teknisk specifikation för återvinning av däck rullar vidare
Användningen av gamla däck inom tillämpningar som fyllnadsmassor vid vägarbeten, till skosulor och som tillsatser inom kemisk industri ökar i Europa. Samtidigt ökar också tillgången till materialet, men leverantörerna saknar klara regler kring varudeklarationen.
Arbetet med att formulera en teknisk specifikation kallad Återvinning av däckmaterial, SIS/TK 422, stoppades 2005, men nu är arbetet på väg att slutföras. Susanna Eriksson, projektledare på SIS, förklarar i SIS Standard News att det behövs en teknisk specifikation eftersom det sedan den 1 juli 2003 inte längre är tillåtet att lägga hela däck på deponi.
Förbudet utvidgades dessutom den 1 juli 2006 till att också gälla klippta däck. Sedan förbudet trädde i kraft inom EU menar man från SIS att leverantörerna av däckmaterial, främst från uttjänta bildäck, inte vet hur de ska varudeklarera sina produkter mot användare av materialen.
Projektet Återvinning av däckmaterial omfattar återvunna däckmaterial, produktion och testning av dessa samt exempel på användningen av materialen i ett antal olika tillämpningar. En teknisk specifikation kan innehålla såväl definitioner som testmetoder för materialen men även ta upp aspekter som lagring, hantering, brandsäkerhet och miljö.
Målet är att få fram ett dokument före den 30 maj 2008 som sedan ska kunna bli en teknisk specifikation. Målgrupperna för specifikationen är bland annat däcktillverkare, användare, högskolor, myndigheter och forskningsinstitut. Särskilt viktigt är det enligt SIS att få med användare av uttjänt däckmaterial i det kommande arbetet.
I dagsläget är Volvo, Ragn-Sells, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, Svensk Däckåtervinning, Stena Recycling och Trelleborg med som deltagare i projektet.