23948sdkhjf

Full fart hos BASF

Lite spektakulärt har BASF installerat ett uppskjutningstorn à la Tivoli mitt på mässområdet. Högst symboliskt är det eftersom det ska illustrera bolagets extremt lättflytande och därmed snabba polyamid, som lanseras på K-mässan.
Redan för tre år sedan utvecklade och lanserade BASF en mycket lättflytande polyester (PBT), Ultradur High Speed, som är baserad på nonoteknologi. Nu när den första kommersiella applikationen är på banan i form av komponenter i ett dörrstyrningsaggregat till nya Audi A4 och A5, går BASF vidare och lanserar sin första lättflytande polyamid (PA6.6).
Enligt BASF:s informationschef dr Sabine Philipp har det inte varit något lätt jobb, eftersom man tvingat använda en annan nanoteknik för att nå önskade egenskaper i polyamid. Närmare detaljer om nanotekniken lämnas inte ut men resultatet, tre kvaliteter under namnet Ultramid High Speed, uppges ha en flytbarhet som är 100 procent än bättre än vad som tidigare varit möjligt.
De tre första kvaliteterna är fyllda med 40 respektive 50 procent glasfiber samt med en kombination av glasfiber och mineral. Typiska applikationer är under huven inom bilindustrin, där högfyllda material är önskvärda. Andra applikationer är där flytvägarna är långa eller där man har tunnväggigt gods. De första materialen för test ska gå att få i början av nästa år.
Redan nu har BASF startat att utveckla högfylld lättflytande PA6, baserad på samma nanoteknik.

Ricinolja
En annan ny polyamid från BASF, som också lanseras här på K, är en PA6.10 som till 60 procent är baserad på förnyelsebar råvara i form av ricinolja. Anmärkningsvärt nog utvecklades tekniken redan för 50 år sedan, men då av helt andra skäl, och nu har den letats fram ur byrålådorna och utvecklats vidare.
De mekaniska egenskaperna för Ultramid Balance uppges vara alldeles utmärkta, ungefär som för konventionell PA6, men med extra god dimensionsstabilitet och utmärkta lågtemperaturegenskaper. En fördel man får på köpet är att den ricinoljebaserade polyamiden har lägre densitet, d v s är lättare än konventionell polyamid.


Den första nanobaserade polyestern från BASF används nu av Audi i ett dörrstyrningsaggregat.


Med den klassiska testspiralen illustrerar BASF att flytegenskaperna förbättrats med 100 procent, jämfört med konventionell PA6.6.


Från ricinväxt till polyamid 6.10… Fast riktigt så enkelt är det nog inte. Även om tekniken utvecklades hos BASF redan för 50 år sedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063