23948sdkhjf

Fanuc ska bli Europaledande

Europa ska elektrifieras och Fanuc ska gå i täten för den utvecklingen. Det var det raka budskapet från japanska, som är världens största tillverkare av helelektriska formsprutmaskiner.
Till skillnad från Asien och i viss mån Nordamerika, föredrar vi européer hydrauliska formsprutmaskiner. I Asien är 75 procent av alla formsprutor helelektriska, i USA är motsvarande siffra omkring 50 procent. I Europa såldes förra året omkring 10 000 formsprutor, av dem var cirka 1 000 elektriska.
För Fanuc Roboshots Europachef Takeshi Oda och försäljningschef Klaus-Ulrich Schmid innebär detta enbart möjligheter. För nu ska även Europa gå över till helelektriskt. Färskt i minnet har Fanuc utvecklingen på robotsidan, f ö ett annat område där man är världsledande. I robotiseringens barndom var alla robotar hydrauliska, idag tillverkas bara helelektriska.
– Även för formsprutmaskiner är framtiden helelektrisk, slog Takeshi Oda fast på Fanucs presskonferens på K-mässan. Det påståendet stöder han dels på de helektriska maskinernas större noggrannhet och repeterbarhet men även på det faktum att motortekniken utvecklas snabbt, vilket snart kommer att göra det möjligt att bygga formsprutor som är betydligt större än de 3 500 kN som är Fanucs maximium idag.
Den kanske största fördelen är dock att de helelektriska maskinernas är väsentligt mer strömsnåla än sina hydrauliska konkurrenter. Och här menar Fanuc att man leder utvecklingen: En Fanuc-maskin drar omkring 30 procent el av vad en jämförbar hydraulisk maskin förbrukar. Jämfört med de helelektriska konkurrenterna förbrukar Fanucs maskiner bara 85 procent el.
Detta gör att Fanuc Roboshot är väl positionerade för att möta elektrifieringen i Europa, menar Klaus-Ulrich Schmid:
– Vårt mål är att vi ska ha en marknadsandel på tio procent här i Europa – av samtliga sålda formsprutmaskiner.
När det målet ska vara uppnått ville han dock inte avslöja.

– Framtiden är helelektrisk, slog Europachefen Takeshi Oda fast på Fanuc Roboshots presskonferens på K-mässan.

– Vi ska ha en marknadsandel på tio procent här i Europa, deklarerade försäljnings- chefen Klaus-Ulrich Schmid.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109