23948sdkhjf

Tetra Pak ökade trots bojkott

Tack vare stark försäljning på snabbväxande marknader som Kina, Latinamerika, Östeuropa och Mellanöstern ökade Tetra Pak under 2006 sin försäljning med fem procent. En av förklaringarna är enligt företaget nya, innovativa förpackningar med skruvkapsyl i plast.
Året inleddes annars svagt på grund av bojkotter i Mellanöstern mot företag som är viktiga kunder för Tetra Pak. Effekterna av bojkotterna har hängt i och gjort att företaget inte nått upp till den tillväxttakt på mellan sex och åtta procent som man hoppats. Tetra Paks försäljning uppgår nu till 8,5 miljarder euro, över 80 miljarder kronor. I antal förpackningar räknat såldes nära 130 miljarder med en sammanlagd kapacitet på 67 miljarder liter.
Tetra Paks VD Dennis Jönsson säger i ett pressmeddelande att företaget fokuserar på att utveckla nya lösningar. En sådan lösning är företagets Gemina Aseptic med skruvkork av etenplast.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062