23948sdkhjf

Saab blir kvar i Trollhättan

General Motors fabrik i Trollhättan kommer att finnas kvar även efter 2010. Ett viktigt besked för den svenska fordonsindustrin. Inte minst för de företag som levererar plastkomponenter till Saab.
- Man kan se det ur två aspekter, för det första är det glädjande för Saab att de klarade konkurrensen. Men ännu viktigare är den tydliga signal det ger till den svenska fordonsindustrin. Hade Saab flyttat hade det haft effekter även på andra aktörer, säger Svenåke Berglie, VD för Fordonskomponentgruppen.
Om Saab flyttat från Trollhättan skulle det inte bara påverka arbetstillfällena vid fabriken utan också mindre jobb för leverantörerna. Dessutom skulle forskning och utbildning lida skada.
- Men rent praktiskt ska påverkan ändå inte överskattas. Till den produktion som pågår idag har svenska leverantörer en ganska stor del. Men den kommer att sjunka med de nya bilmodellerna. Ska man vara med där handlar det om att producera stora volymer, säger Svenåke Berglie.
GM vill att effektiviteten ska ökas med 30 procent. Samtidigt planeras inte för några stora volymökningar så lösningen blir troligen färre anställda. Från fackligt håll tror man att det problemet till stor del kan lösas med naturliga avgångar innan 2010.
Trollhättan blir nu en av fyra fabriker som kommer att tillverka nästa generations småbilar. Förlorare är GM:s fabrik i Antwerpen i Belgien.

Svenåke Berglie, VD Fordonskomponentgruppen, tycker att beskedet ger en tydlig signal till svensk fordonsindustri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063