23948sdkhjf

Lättare bilmotor med ny plastkåpa

Till en ny motorgeneration har Chrysler tillsammans med DuPont och Bruss utvecklat en ventilkåpa av termoplast som minskar vikten med 40 procent och sänker produktionskostnaderna kraftigt. Kåpan är helt integrerad i de nya fyrcylindriga motorerna.
Det är i de nya bilmodellerna Dodge Caliber, Jeep Compass och Jeep
Patriot som de nya 2,0- och 2,4-litersmotorerna sitter. Ventilkåpor av
plast är ingen nyhet men tidigare lösningar har inte integrerats fullt
ut i motorkonstruktionen och därmed har man heller inte uppnått så
stora fördelar som i de nya motorerna.

Ventilkåpan av polyamid 66 (Zytel Nylon 66) i den
nya motorgenerationen är vibrationssvetsad samman av två halvor vilket
gjort att man kunnat integrera en lång rad funktioner som tidigare inte
varit möjliga. Det har inneburit att totalvikten kunnat sänkas med hela
40 procent och att produktionskostnaderna kunnat sänkas kraftigt.
Dessutom har plastkåpan klara miljöfördelar jämfört med alternativ som
aluminium eller härdplast.


Ventilkåpan av termoplast i Chryslers nya motorer väger 40 procent mindre än konventionella lösningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063