23948sdkhjf

Återvinning av däck gynnar miljön

Det är ofta mer gynnsamt för miljön att använda uttjänta bildäck än ”jungfruligt” material. Det är resultatet av en livscykelanalys som Svensk Däckåtervinning (SDAB) låtit göra.
De användningsområden man jämfört är att använda de uttjänta däcken vid
anläggning av fotbollsplaner, att bränna dem i en cementugn eller i ett
fjärrvärmeverk, att de ingår vid byggnation av bullervallar eller att
återvinna materialet vid tillverkning av asfalt.

Idag går ungefär en tredjedel av alla uttjänta däck till
cementindustrin, vilket visar sig vara det näst bästa användningssättet
ur miljösynpunkt. Bäst ur miljösynpunkt är att ersätta EPDM (gummi) med
uttjänta däck när man anlägger konstgjorda fotbollsplaner.

I de flesta användningsområden som undersökts blir urlakningen av
tungmetaller mindre än om man använder konventionella metoder och
material, vilket var ett oväntat resultat av analysen, konstaterar
SDAB. Livscykelanalysen är genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet AB.

Mer än 95 procent av alla uttjänta däck samlas idag in och återvinns via SDAB och entreprenören Ragn-Sells.

– Vi samlar idag in och återvinner mer än 95 procent av alla
uttjänta däck genom vår entreprenör Ragn-Sells. Vi ser en utveckling
mot en ökad användning av däcken inom byggnation av infrastruktur,
samtidigt som vi hoppas att forskningen kring ny teknik kan förändra
bilden av vilken väg däcken tar när de tjänat ut, berättar Lars Åman,
på SDAB.

– Förbränning i cementugnar är inte bara energimässigt gynnsamt,
innehållet av kordstål är också en positiv effekt i det sammanhanget,
vilket sammantaget gör att den typen av avsättning sannolikt fortsätter
på en hög nivå.

– Materialåtervinning, som pulver eller granulat, är naturligtvis
alltid intressant, och även om vi inte har någon inhemsk produktion
idag, så ser vi att det förhoppningsvis kan fortsätta på minst samma
nivå, inom eller utanför landets gränser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078