PIR överlever men prioriterar om
Plastinformationsrådet (PIR) kommer att fortsätta sin verksamhet. Den sponsorkampanj som bedrevs under förra året har gett ett så gott resultat att verksamheten kan fortsätta. Sponsorkampanjen har visat att många företag tycker att syftet med PIR och det arbete som bedrivs är viktigt för plastbranschen, skriver PIR i ett pressmeddelande. PIR bedömer att fler företag kommer att ansluta sig till PIR under årets lopp. För att kunna tillfredställa lärares och elevers behov av information om plast samtidigt som information behöver tas fram till andra viktiga målgrupper som beslutsfattare, inköpare, konstruktörer och designer prioriterar PIR om verksamheten. Tidningen Plast i fokus kommer inte att ges ut under 2006. PIR kommer att förstärka satsningen på webbsidan och andra informationskanaler för att nå sina målgrupper. PIR har under de senare åren framgångsrikt nått ut till skolorna, mycket tack vare distributionskanalen Utbudet. Sedan Utbudet startade hösten 2002 har PIR:s material om plast varit bland det mest beställda. Utbildningsmaterialet Plattform har ökat från 5 000 exemplar 2003 till 8 000 för 2004 och 10 000 för 2005. Framgången med att nå ut på detta sätt till lärare och elever har dock medfört ökade kostnader för PIR. Samtidigt har intresset för PIR:s webbsida ökat och den har blivit en viktig distributionskanal för informationsmaterialet. Under året har över 80 000 dokument laddats ner från webbsidan. Plastskolan och plastordlistan tillhör de mest populära dokumenten.Överlever men lägger ner tidningen Plast i fokus.