Tefal testar unik dekorteknik
En unik metod för dekorering med mönster, färgbilder och fotografier på plast, som utvecklats av DuPont, ska nu kommersialiseras. Den första kommersiella applikationen blir en kaffekanna som tillverkas av franska Tefal. Det unika med DuPont dekormetod är att den fungerar på komplexa tredimensionella ytor. Tekniken bygger på en sublimationsprocess, d v s den teknik som används för att med hjälp av tryck och värme överföra dekor på t ex tyger och även på plastytor. Hittills har dock tekniken varit begränsad till plana ytor. Hemligheten i DuPonts patenterade process är den bärarfolie används. Den kan lätt fästas mot även komplexa geometriska former utan att skrynklas och reproducera bilder med stor precision. Tekniken är dock begränsad till halvkristallina plaster, där trycket tränger in 0,2 till 0,3 mm i materialet. Det gör dekoren motståndskraftig mot repor och slitage. På amorfa plaster, som t ex ABS och polykarbonat, lägger sig dekoren på ytan och kan lätt skrapas av. DuPonts sublimationsprocess för halvkristallina plaster har utvecklats i samarbete med de franska bolagen Pacific Colour och Sublistatic International.Den unika metod för dekorering på plast, som utvecklats av DuPont, testas nu för första gången i kommersiell skala av franska Tefal.