Svensk konsortium utvecklar kolfiberbår
företag från Skellefteå och Umeå levererat sex s k
Micu-intensivvårdsbårar till Luftfartsstyrelsen.
Bårarna ingår i det Svenska Nationella
Ambulansflyget (SNAM), som på sex timmar kan konvertera ett reguljärt
flygplan till en flygande intensivvårdsavdelning för transport av såväl
svårt som lättare skadade patienter. Behandlingsnivån är densamma som
på en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus, d v s mycket omfattande.
Konsortiet består av Micus AB, med totalansvar för
bårsystemet, Struktur Design (design och funktionsanalys), IKL Nordic
AB (kraftaggregat), TK Business Development (medicinska instrument) och
IUC Bothnia (projektledning).
På uppdrag av Micus har Sicomp utvecklat och
tillverkat sex kolfiberbårar med en hel del inbyggda funktioner som
?chockläge? och ?komfortläge?. Vid chocktillstånd kan benen läggas i
högläge och i komfortläge kan ett ryggstöd fällas upp i två vinklar så
att patienten lättare kan klara av långa transporter.
Intensivvårdsbåren är klassad som flygburen
utrustning och är därför certifierad enligt EASA, European Aviation
Safety Agency, Part 21. Det innebär bland annat att båren ska klara av
g-krafter på mellan 4-11 g beroende på riktning för en patient på 98
kg. För att klara ambulansnormer genomfördes även krock- och skakprover
hos SP i Borås. Även den medicinska utrustningen har genomgått ett
omfattande provningsprogram ? inte minst för att påvisa att
utrustningen inte stör flygplanets funktioner.
Sicomps arbete med kolfiberbåren har inneburit en
hel del design och beräkningsarbete. Vad gäller design ska den dels
kunna monteras på chassiet och dels uppfylla de olika funktionskraven.
Som flyg- och handburen utrustning prioriteras låg vikt, åtta kg var
satt som övre gräns för kolfiberbåren. Andra krav var brandkrav och
genomlysbarhet för röntgen så att patienten inte behöver flyttas från
båren för denna typ av undersökning.
För att klara kravet på genomlysbarhet finns inga
metaller i konstruktionen. Kolfiberbåren är en sandwichstruktur med
kolfiberrör längs sidorna som fungerar som lyfthandtag. Även
gångjärnsfunktionen är en ren kompositlösning med kolfiberrör.
Under utvecklingstiden har olika prototyper tagits
fram. Först tillverkades en funktionsprototyp för att utvärdera
konceptet som även användes vid en första utbildning av medicinsk
personal. Sedan följde två prototyper för utvärdering av framför allt
mekaniskt hållfasthet. Parallellt med detta provades enskilda
komponenter mekaniskt, och på SP i Borås genomfördes ett antal
brandprover på ingående material.
I början av september genomfördes storövningen Barents Rescue som
involverat sex nationer. I räddningsövningen ingick en Boeing 737-800
utrustad med bland annat sex Micus intensivvårdsbårar. Under
räddningsövningen sattes bårarna på prov under verkliga förhållanden.
Med på övningen var Torsten Käll, VD för Micus, som kunde rapportera
att de fått en mycket positiv respons på hur bårarna fungerat. När
utvärderingen är klar hoppas konsortiet på ytterligare order för ett
andra flygplan utrustat med Micubårar.