23948sdkhjf

Plastdagarna: Sparkraven driver kompositer framåt

De marknader som är beredda att betala för prestanda har alltid strävat
efter att välja bästa tillgängliga material. Det anser Åke Nylinder
från Polytec Composites Sweden AB som på Plastdagarna pratade om
kompositernas möjligheter. Det fanns en tid när trä var det bästa
alternativet, för att sedan övergå till aluminium. Idag är det
kompositer som gäller på flera områden, dock inte alla. Men
materialgruppen kommer att växa sig starkare. Det är Nylinder övertygad
om. Att fordonsindustrin idag hellre väljer aluminium än kompositer som
ersättning till stål ser han bara som en fördel.
"De väljer aluminium eftersom det rent
maskintekniskt är enklare att gå från stål till aluminium. Men i nästa
steg, när de ska spara pengar, då blir det kompositer", säger han och
nickar.
Nylinder gav flera exempel där kompositerna på grund
av sin lägre vikt kan ge besparingar. Ett exempel var motorhuvar. En
huv av stål väger 18,7 kg. Samma huv fast av SMC väger 14,2 kg. I
aluminium 9,3 kg. En hydbrid av aluminium i ytter- och en komposit i
innerkonstruktionen, vilket gör att den kan målas på konventionellt
sätt väger 9,2 kg. Den blir dessutom billigare än om den enbart
tillverkades av aluminium.
"Vi utvärderar den här tekniken just nu", sa Nylinder. En kolfiberhuv väger 4,2 kg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.108