Plastdagarna: Konsumenter har hatkärlek till plast
loppet kört. Därför är det avgörande vid produktutveckling att förstå
konsumentens behov och önskemål.
På Plastdagarna gav Johan Hellman från United Minds
en inblick i vad som påverkar vårt konsumtionsbeteende. Tid upplevs som
en bristvara, inte minst i storstäderna. Därför behövs avlastning i
form av snabbmat och produkter som underlättar vardagsstressen. Plaster
används som förpackningsmaterial och i praktiska hjälpmedel av olika
slag.
Till helgen handlar det mer om helgfiness som
speglar "jag är det jag köper", ett kraftfullt medel att skapa
identitet. Äkta och genuint värdesätt i form glas och trä, och
motsatsen är vardagens plastighet. Tyvärr.
Men samtidigt är alla rörande överens om att
IT-branschen, bilarna, sjukvården, förpackningarna och många andra
viktiga produktområden inte skulle vara där de är idag utan plaster. Så
mycket handlar helt enkelt om en attitydförändring?