Plastdagarna: Vad behöver kunden egentligen?
Lund, fastslog i sitt anförande på Plastdagarna med bestämdhet att
svensk plastindustri har en fortsatt framtid inom elektroniksektorn.
Istället för att stirra sig blind på att massproduktion flyttas till
Asien, uppmanade han plastindustrin att själv ta ansvar och leta nya
infallsvinklar. Genom att ha ett öppet sinne, ta tillvara på idéer som
dyker upp och att vårda sin kompetens kan avancerade nischprodukter
hållas kvar i landet.
Lägre volymer, men bättre prisbild blir effekten.
Första steget i denna process är att ta reda på vad kunderna verkligen
behöver. Är det kort ledtid som är primärt eller handlar det egentligen
om geografisk närhet med möjlighet till snabb modifiering? Det går inte
att sträva efter en lista med ideala önskemål, istället måste kraven
analysera och rangordnas. Svensk plastindustri står för en unik
kompetens, men måste lyfta blicken mot omvärlden för att inse sitt
fulla värde. Och att jobba inom områden där kunskapen helt kommer till
sin rätt.