Mer termoplast i kommande MAN-lastbilar
stål och härdplastkompositer (SMC) med armerade termoplaster. Det
avslöjade Hartmut Häberle, som ansvarar för plastanvändningen inom MAN,
vid den kompositkonferens som AVK-TV höll i Tyskland den här veckan.
Enligt Häberle innehåller en typisk MAN-lastbil idag
460 kg SMC. En större andel av detta kan ersättas av termoplaster,
bland annat trösklar, steg och olika paneler. Det som framför allt gör
det möjligt att använda mer termoplast är nya kvaliteter som klarar
lackering in line vid 150 grader C och har samma utvidgningskoefficient
som stål. En övergång till termoplast återbetalar sig snabbt i lägre
produktionskostnader och lättare lastbilar, menar Häberle.
Häberle hävdar också att många lösningar har varit
överdimensionerade. Han nämnde dörrfickan i MAN:s F90-serie som ett
exempel. Den var från början av stål men konstruerades sedan om till
SMC, som i sin tur ersattes av glasfiberfylld polypropen för att idag
bestå av mineralfylld PP. Fler komponenter hos MAN kommer sannolikt att
gå den här vägen.