Konsumenter gillar bioplast
En konsumentundersökning som gjorts av det fristående undersökningsföretaget Grapentine Company visar att europeiska konsumenter föredrar att köpa snabbmat i biologiskt nedbrytbara plastförpackningar. Hela 72 procent av de som föredrar bioplastförpackningar är dessutom villiga att betala 10 cent mer för att få snabbmaten i en sådan förpackning. Det är bioplasttillverkaren Cargill Dow som beställt den konsumentundersökning där 2 400 personer i Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien tillfrågats om inställningen till färskmat förpackad i plast gjord av majs. Inte oväntat visar det sig att konsumenterna i de fyra länderna tycker att det är ett vettigt förpackningsalternativ. 59 procent av de tillfrågade tyckte att bioplastförpackningar ”är att föredra”. Av dessa var 72 procent villiga att betala 10 cent mer för att få maten i en sådan förpackning och hela 67 procent var beredda att ge 20 cent mer. Undersökningen genomfördes