Sumitomo och Dow i PUR-samarbete
Sumitomo Rubber Industries och Dow Polyurethanes Japan har undertecknat ett avtal om gemensam utveckling av system och PUR-element för PAX-systemet, ett integrerat däck/hjul som gör att en bil kan köras vidare trots punktering i upp till 20 mil.Inuti däcket finns en stödring av PUR och det är den som gör det möjligt att köra på ett lufttomt däck. Överenskommelsen kretsar mest kring Dows kapacitet att leverera färdiga stödringar. PAX-systemet introducerades 1997 av Michelin och sedan dess har också Pirelli, Goodyear och Sumitomo kommit med i projektet. De senare tecknade en PAX-licens i juli förra året och ska nu arbeta för att systemet får en bra spridning bland japanska och asiatiska biltillverkare. Förutom själva däcken med stödringar ingår speciella fälgar och lufttryckssensorer i systemet.Förutom de uppenbara fördelarna för bilföraren med att kunna köra vidare, innebär PAX-systemet också andra fördelar. Till exempel kan designen p