23948sdkhjf

Läget tufft för fordonsindustrins leverantörer

Lönsamheten och den ekonomiska pressen har inte blivit mindre för den europeiska fordonsindustrins leverantörer. Det visar en rapport från den europeiska samarbetsorganisationen Clepa.

– Redan i fjol var det var det dystert, men nu är det ännu dystrare. 76 procent av de responderande leverantörsföretagen gör mindre vinst än fem procent på sista raden, men mer chockerande är att 43 procent rapporterar om förlustresultat under första delen av 2025, säger Peter Bryntesson, vd för svenska FKG samt ledamot för både Clepa:s styrelse och styrgrupp.

Det är konsultföretaget McKinsey som tagit fram rapporten ”Pulse Check Spring 2025”, på uppdrag av Clepa. Sedan tidigare har det rapporterats om marginalpress i leverantörsledet. Detta när fordonstillverkarna väljer att sparka nedåt för att hantera sin egen ekonomiska situation utifrån den omställning; ny teknik och konkurrens, som pågår. Allt blir särskilt tufft i leverantörsledet eftersom cirka 75 procent av en bils förädlingsvärde ligger i det ledet.

Främst handlar det om hastigt förlorad europeisk konkurrenskraft i kombination med minskad efterfrågan, men också högre teknisk förmåga från andra konkurrenter som exempelvis Kina.

– Studien visar att storföretagen i regel kan ställa om, gå in på nya marknader eller konsolidera sig även om det kommer att svida, men många SME-företag sitter med ett fåtal och dominerande kunder samtidigt som de saknar resurser för att ställa om och riskerar därmed att slås ut.

Enligt rapporten är det främst leverantörer till personbilsindustrin som står under lönsamhetspress, men den spiller även över till tunga fordon, en sektor som dominerar svensk leverantörsindustri.

– Men det innebär inte per automatik att svensk leverantörsindustri kommer lindrigare undan. I vår egen branschstudie, Vägvisaren, i november framkom det att svenska leverantörers framtidsförväntningar dämpas.

EU-kommissionen har nyligen som en del av sin strategiska dialog med europeisk fordonsindustri om dess akuta, läge lagt fram en handlingsplan med konkreta åtgärder. Syftet med planen är att säkerställa en robust och hållbar europeisk fordonssektor, frigöra innovationskraft samt bygga en europeisk produktionsbas utan beroenden inte minst sett till batteriproduktion.

– Det är ett viktigt initiativ, menar Peter Bryntesson och framhåller att Sverige måste vara med när europeisk fordonsindustri med gemensamma krafter ställer om.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.099