Bioplast mer känt bland konsument
– Vår konsumentundersökning visar att bioplasttillverkningen växer och konsumenternas förtrogenhet med bioplast har ökat, sa plastindustriorganisationens chefekonom Perc Pineda, när han presenterade undersökningen på mässan NPE 2024.
Rapporten visade sammantaget på att utsikterna för bioplastbranschen är positiv. En av höjdpunkterna i rapporten visar att intäkterna från bioplasttillverkning förväntas växa med en sammansatt årlig tillväxttakt på 1,9 procent för att nå 1,2 miljarder dollar (14 miljarder SEK) år 2028.
Storleken på den amerikanska bioplastmarknaden kommer att fortsätta att variera beroende på vilka måttenheter som används för att kvantifiera den. Ändå beräknas produktionskapaciteten för bioplast i Nordamerika, huvudsakligen koncentrerad till USA, stå för 18,7 procent av den globala produktionskapaciteten.
Konsumenternas uppfattning om bioplast fortsätter att utvecklas. Rapporten visar att bekantskapen med bioplast ökat avsevärt under de senaste fem åren. I den senaste undersökningen uttryckte 68 procent av konsumenterna att de kände till bioplaster. Endast 14 procent var obekanta med materialgruppen. Detta markerar en anmärkningsvärd förändring från undersökningen 2018, då nettoförtrogenheten var 63 procent, och hela 31 procent var obekant med materialgruppen bioplaster.
Konkurrensen inom bioplasttillverkning förväntas öka inom och utanför USA:s gränser, drivet av ny materialutveckling och nya applikationer, uppgav även Pineda.