23948sdkhjf

Mycket nytt att vänta under 2023

– Vi ser väldigt ljust på framtiden och har mycket spännande på gång, säger Magnus Waldenström, vd för Mape Plastics AB.

Mape Plastics hade en redovisad omsättning på cirka 220 MSEK under 2022, intentionen är att omsättning såväl som resultatet ska ha en fortsatt positiv utveckling även under 2023.

– Det går bra för oss. Visst känner även vi att rörelsen framåt blivit något trögare, men vi har på det stora hela, hittills inte tappat i försäljning, säger Magnus Waldenström.

I sin monter på mässan Plastteknik Nordic den 10-11 maj, planerar distributören att lyfta fram Lanxess och dess polyamider samt Lotte Chemical och deras konstruktionsplaster som PC och ABS, lite extra.

– Båda är viktiga aktörer i vår portfölj, säger han och tillägger att Mape även, generellt sätt, kommer lyfta fram sina erbjudanden inom området för hållbara plaster.

– Det händer mycket på det området, bland annat inom kemisk återvinning. Dock är priset på den typen av kvaliteter idag nästan dubbelt så dyra som konventionella, eftersom processen som används är väldigt dyr, och de tillgängliga volymerna få, men detta kommer så klart att förändras i takt med att volymerna förhoppningsvis ökar i framtiden.

Idag har Mape åtta medarbetare, men innan årets slut kommer de att vara nio.

– Vi ska anställa en medarbetare som kommer ha sitt kontor i Danmark och ansvara för den marknaden. Rekryteringsprocessen har påbörjats nu i april, säger han.

Han skjuter in att företaget de senaste åren målinriktat arbetat med att föryngra staben av medarbetare, vilket de lyckats bra med.

Mer som händer hos distributören är att bröderna Waldenström även håller att titta på en ny och dubbelt så stor lagerlokal för sina material, strax utanför Borås.

– Under året kommer vi inte bara att utöka vår lageryta, vi planerar även att utöka vår tekniska service och erbjuda våra kunder formfyllnadsanalyser, säger Magnus Waldenström.

Under året kommer vi inte bara att utöka vår lageryta, vi planerar även att utöka vår tekniska service och erbjuda våra kunder formfyllnadsanalyser.

Tjänsten kommer inledningsvis köpas in, men ambitionen är att den på sikt ska vara en kompetens som finns i huset.

– Det är en service som vi ser att våra kunder önskar, säger han.

Vi avslutar vårt samtal med att prata om trender.

– Vår känsla är att det flyttats och flyttar hem produktion från Asien till Sverige och Europa och att Sverige står sig väldigt stark i det sammanhanget. Containerpriserna är nere på de nivåer de var innan pandemin, men om det kommer påverka hemtagningen får framtiden utvisa, säger han och tillägger att han ser väldigt ljust på densamma. 

Artikeln är en del av vårt tema om Plastteknik Nordic 2021.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078