Projekt kring cirkulär bilplast tar fart
Ett konsortium av 19 tongivande industriföretag och forskningsinstitut, inklusive BMW Group, Evonik, Thyssenkrupp, Fraunhofer-institutet och Münchens tekniska universitet, har initierat ett projekt kring utveckling av nya processer för att kunna använda återvunna material för tillverkning av nya bilar.
Projektet, vilket lanserades i slutet av förra året, finansieras under tre år av det tyska förbundsministeriet för ekonomi och klimatskydd (BMWK). Med initiativet "Future Sustainable Car Materials (FSCM)" vill parterna utveckla innovativa processvägar och materialkoncept som möjliggöra en cirkulär ekonomi i fordonsproduktionen. Evonik deltar i projektet inom ramen för de delar som handlar om att utveckla cirkulära plastlösningar för morgondagens bilar.
- Våra mekaniska återvinningsexperter arbetar nära med återvinningsföretag för att förbereda metoder för att sanera plastdelar, som att separera färg vid slutet av användbarheten", säger Patrick Glöckner, chef för Evoniks cirkulära produktprogram. Vi arbetar också med kompounderare för att utveckla lösningar så att en så stor andel återvunnen plast som möjligt ska kunna användas i nya bildelar.